ABBA-rajongóként nem volt kétséges, hogy megnézem a Mamma Mia 2-t is. (Ma pedig előkapartam az 1. rész DVD-jét, az volt az esti agymosó.) Ez persze mind magánügy. De az ABBA, szerintem a mai napig sokkal több, mint egy sikeres együttes. Ők voltak az első, igazán profin menedzselt popcsapat, sok-sok innovatív megoldással, nagyon egyedi, jól megjegyezhető stíluselemekkel, amelyek a vérprofi zenéjükön kívül nagymértékben hozzájárultak világhíressé válásukhoz.
Szerintem a mai napig lehet tanulni tőlük, ezért szubjektív alapon néhány kedvenc megoldást pontokba szedtem:
- Az együttes nevének kiválasztása – valójában roppant egyszerű, a tagok keresztnevének kezdőbetűiből hozták össze, az egyik B-betűt megfordították, amitől máris lett egy szuper logójuk. A név rövid, egyszerű, könnyen megjegyezhető és kiejthető, Perutól Japánig.
- Nemzetközi karrierjük az 1974-es Eurovízió-győztes Waterlooval indult. De neveztek ők már 1973-ban is a svéd nemzeti válogatóra, ahol „csupán” harmadik helyezést értek el. Ezért a következő évben biztosra mentek. Azon kívül, hogy jó dalt vittek, a külsőségeket sem bízták a véletlenre A hatalmas talpú ezüst csizmák, Agnetha királykék selyemnadrágja, Frida westernszerkója arra voltak hivatottak, hogy beleégjenek a retinákba. 🙂
- Két, egyformán gyönyörű hangú, de különböző adottságú énekesnő: a szoprán, szőke hajú Agnetha és a mezzoszoprán vörös hajú Frida. Agnetha introvertált, Frida éppen az ellentétje. Plusz pont, hogy egyforma magasak voltak (172 cm), ez előnyös volt a színpadkép és táncok miatt.
- Miután beindult a szekerük, rendszeresen, minden évben jelentettek meg nagylemezt, azokon egyenként több listavezető, vagy lista elejére kúszó slágerrel.
- Az első, kezdetleges videoklipeket nekik köszönhetjük. Állandó élő jelenlét nélkül akarták eljuttatni dalaikat minél nagyobb tömeg számára, illetve a rajongók elől akkor sem szerettek volna eltűnni, amikor lehetetlen volt a koncertezés. Agnetha az ABBA legnagyobb sikerei előtt közvetlenül, illetve a Dancing Queen után szülte meg két gyermekét, de a klipek segítségével ebből a rajongók nem sokat vettek észre.
- Dokumentum-koncertfilm készült 1977-es ausztrál turnéjukról, melyet világszerte bemutattak a mozik. Ez már Agnetha és Björn házassági drámájának előszele, Agnetha nagy lelkiismeret-furdalással küzdött a gyerekei miatt, akiket az utazások, koncertezés miatt gyakran kellett „egyedül” hagynia, pontosabban hagyniuk, hiszen a gyerekek apja ugyanúgy utazott. Biztonsági okok miatt gyakran külön géppel repültek.
- Zeneszerzéshez, stúdiózni elvonultak egy csendes svéd szigetre. Maximalisták voltak, folyton tökéletesítették a harmóniákat, míg a jellegzetes ABBA-hangzás ki nem alakult, ami mai napig védjegyük. Menedzserük, Stig Anderson nevét sem szabad elfelejteni.
- Termék újrahasznosítás – a mai napig. Színdarab, a két Mamma Mia mozifilm, rengeteg különböző termék, mely kapcsolatba hozható velük. Stockholmban azóta ABBA-múzeum létesült, mely igen népszerű, érdemes időben lefoglalni a belépőjegyet.
- A profizmus, ahogyan a Björn-Agnetha válás után még együtt tudott dolgozni az együttes. Az egyik legnagyobb slágerük is a szakításnak köszönhető. (The winner takes it all)
- A mindig megjegyezhető, feltűnő fellépőruhák. Nem csak az Eurovízión, hanem későbbi megjelenéseik során is. Azt persze nem állítom, hogy ezek a szettek minden esetben megütötték az „ízléses” mércét, de hogy egyediek voltak és beazonosíthatóvá tették őket; ez egészen biztos.
Utóirat: tudták a csúcson abbahagyni. Folyamatosan fenntartva a közönség vágyát, hogy ismét együtt lássa őket.
Én örülnék nagyon.
Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg ABBA-kedvelő ismerőseiddel is! :-
Éva – Ava Styling
Legutóbbi hozzászólások